Zaterdag 15 okt 2016

15 oktober 2016 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Renno
............
Onderweg gestopt bij het monument van Steve Biko en Tutu. Kwamen ook langs de grootste MB fabriek van Zuid Afrika. Ook is East London bekend om de ananasteelt.
09.15 uur en we rijden langs het plaatsje Christmas Rock.
In Port Alfred hebben we koffie gedronken. In de buurt van Port Alfred zijn veel wildgebieden. In 1900 zijn in een tijd van 12 maanden alle oliefanten afgeschoten. Er waren nog 12 tot 15 olifanten over en in 1937 is een olifantenpark opgericht. Dit park is het 2e grootste park van Zuid Afrika en leven er nu plm 900 olifanten.
De olifanten werden destijds gevoerd met sinaasappelen en nu mag je  niet met een sinaasappel in  de auto door het park rijden. De olifanten zullen dan alles doen om bij de sinaasappel te komen.
11.40 uur en we rijden in de buurt van Boesmansriviermond. Wat een naam he?
Onderweg komen we allerlei bijbelteksten op borden tegen. Een wil ik jullie niet onthouden.
Gods opdrach   Moenie moord pleeg nie. Mooi he.

Jeanet;
Oke, we zitten weer in de bus. We zijn vandaag van East London naar Port Elizabeth gereden.

Dat is gelukkig niet zo"n heel eind, zeker voor de begrippen hier. Het was "maar"   rond de 300 kilometer.
Nu zijn we net, voordat we naar het hotel gaan, wat trouwens aan de zee moet liggen, naar een township geweest.
Tjonge, wat moet ik daarvan zeggen.
Ik ben er zowel van onder de indruk als dat ik er verdrietig van ben geworden.
Dat zullen jullie ook zijn, als je alleen al naar de foto's kijkt.
Het is een discussie op zich, dat dit nog mogelijk is anno 2016.........
Maar die ga ik hier niet voeren, daar is onmogelijk uit te komen.
Wat blijkbaar hier moet gebeuren is een mentaliteitsverandering en dat zal niet meevallen.
We hebben daar ook geluncht en konden ondertussen genieten van een gospelkoor en een drietal mensen die de xylofoon bespeelden.
Uiteraard hebben we ook zelf meegedanst.

we zijn nu in  het hotel, waar er momenteel een enorme woei is.
We zijn voor een keer op tijd in het hotel waardoor we wat rustig aan kunnen doen.
We gaan proberen wat foto's bij te voegen maar het wil niet zo lukken.
Morgen kunnen we uitslapen omdat we maar een klein stukje te hoeven rijden, 120 km.
We gaan dan ook pas om 10.00 uur rijden , heeeeerlijk.
Nou, we gaan nog even met de foto's stoeien.

Morgen gaan we vanaf hier (dus Port Elizabeth) naar St. Francis Bay.
We zitten nu al aan de kust, waardoor je weer een heel andere natuur ziet.
Morgen dus waarschijnlijk ook, veel ruige kust met parelwitte stranden, rivieren en lagunes.
Morgen kunnen we ook een boottocht maken naar de Geelhout (lees ik in de papieren). Dit is dan inclusief een traditionele braai.....................
Wij gaan ervoor!!!!!!

Dusssssssss. morgen meer info