woensdag 19 oktober 2016.

19 oktober 2016 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Jeanet,
Zo, het is nu 17.15 uur en we zijn net aangekomen bij ons hotel in Oudtshoorn.
Gisterenavond nog heerlijk en gezellig met een stel in de stad bij een italiaan gaan eten, was leuk en lekker.

Vandaag een drukke dag gehad.
Vanmorgen weer hetzelfde ritueel als nagenoeg elke dag; half 7 wake-up call, 7 uur koffers buiten en 8 uur vertrekken.
Eerst op naar de struisvogelfarm, waar we weer een stuk wijzer zijn geworden.
Wat een aaibaar uitziende vogels, maar wat zijn ze zeker NIET aaibaar......
Onderwezen door een  gids in het zuid afrikaans, wat we eigenlijk prima konden volgen, weten we nu het verschil tussen een mannekie en een vrouwkie.......
Daar hebben we ook gelijk de koffiestop gedaan.
Daarna onderweg naar de Cango Grotten, waar we een rondtour in hebben gehad.
Wat een indrukwekkende grote kamers, daar zijn de grotten van Han niets bij........
Daarna voor een traditionele lunch (met struisvogelvlees) naar Kobus se Gat (echt waar!!!) een restaurant aan het begin van de Swartberg pas.
Deze pas zijn we met twee kleinere busjes gaan rijden, ongeveer 1500 meter hoog.
Voor een aantal hadden ze fietsen mee naar boven genomen zodat dee met de fiets naar beneden konden......
Dat heeft ook Renno gedaan, stoer hoor!!!!
Daarna was bet nog een goed half uur rijden naar het hotel.
Nu even lkkr douchen en  dan om half 7 weer beneden voor een praatje over morgen.
Morven gaan echt de laatste paar dagen in. We rijden dan naar de laatste bestemming, Kaapstad, waar we nog vier nachtjes zullen blijven.

Renno
Om 08.00 uur vertrokken vanaf het Wildernesshotel en via het plaatsje George naar de Autowagpas. George is bekend om haar bosbouw en ligt in een vallei waar hop wordt geteelt, je weet wel, dat spul voor  bier. De bergketen waar we langsrijden is afgevlakt door de erosie. Dit in tegenstelling tot bv de Alpen die nog puntig zijn. De bergketens hier zijn plm 400 tot 600 miljoen jaar oud. In de bergen zien we een oude spoorlijn lopen en zelfs nog een tolhuisje. We rijden richting Outshoorn door de Karroo vallei, bekend om de wijnen. We kijken op de Zwartbergketen en zien de eerste struisvogels met kuikens. Het is hier een uitgestrekt landschap.
Delen van de bergen zijn rood gekleurd. Dit noemt men hier scali, een rode modder wat je 200 miljoen jaar geleden naar beneden is gekomen. Bijnaam The Red Hills. Ook onderweg weer leuke namen tegen gekomen, zoals guest farm De zeekoe.
Om 09.30 uur aangekomen bij de struisvogelfarm. ( zie stukje van Jeanette).Nog een struisvogel gevoerd met een soort van bicks. Die beesten eten, nou ja eten, zeg maar vreten uit je lepel.  De vrouwtjes zijn licht van kleur en liggen overdag op de eieren en de mannetjes zijn donker van kleur en bewaken 'nachts de eieren, mooi he?
Ik heb zo'n struisvogel eens goed bekeken en dan met name de tenen. De tenen lijken zeer veel op die van de T- rex. Met de nagel, zo'n 10 centimeter lang, kunnen ze met gemak je helemaal open halen. 1 struisvogel ei staat gelijk aan 36 kippeneieren.Je kan met gemak op een ei staan. De schil is 3 mm dik.
Om 11.00 uur zijn we in de Cango Grotten geweest. Twee dagen geleden was er een aardbeving maar we konden erin. Erg indrukwekkend, mooie foto's gemaakt.
Na de lunch met struisvogelvlees was er de mogelijkheid om met een mountainbike van 1800 meter hoogte naar beneden te denderen. In eerste instantie zag ik het niet zo zitten dat losse gesteente,kuilen en grote stenen op de weg, maar ik kon de verleiding niet weerstaan. En dan denk ik bij mijzelf, als ik toch ga dan wil ik ook als eerste binnen komen. Dus ik vroeg aan de reisleidster, mag je inhalen? Ja zei zij maar wel links blijven rijden. Dus voordat ze was uitgesproken was ik al weg. Ik kan je zeggen, het was echt downhill. Voornamelijk remmen met de achterrem en op de weg letten. Ik kwam als eerste binnen met een ruime voorsprong op de rest. En komen de smoesjes,  ketting eraf gelopen, remmen die niet goed werkten. Ik bleef de jonge jongens ruim voor en sommigen hadden daar toch wel moeite mee.
Zo ja was het weer. Nu op weg naar Kaapstad en van de laatste 4 dagen van deze mooie en indrukwekkende vakantie genieten. Dikke kus van Mieke en mij

1. Maaike:
    21 oktober 2016
    Geniet lekker in Kaapstad! X
  2. Kirsten:
    21 oktober 2016
    Pap de bordjes bremsen zeker weer niet gezien? Gelukkig dit keer goed gegaan! Geniet van de laatste dagen in kaapstad! En ik tel stiekem de dagen af dat jullie weer thuis komen. Dikke kus van ons