donderdag 13 oktober 2016

13 oktober 2016 - Drakensberg District, Zuid-Afrika

Jeanet.
Vandaag heel veel gereden.
We zijn dan ook best moe van al dat gezit, hahahaahaha.
Als eerste waren we gisteren laat in het hotel, maar wat een prachtig hotel is het. Een groot oppervlakte met diverse laagbouw kamers, die behoorlijk groot zijn, met een heerlijk zitje buiten.
Helaas zijn we aan het gebruik van dit zitje niet toegekomen en wel om de volgende redenen.
A) Het weer is er helaas niet na
B) We zijn te kort in de kamer om er goed gebruik van te kunnen maken.
Maar helaas is het weer toch wel de grootste reden.
Gisteren met regen aangekomen, vandaag was het hier stralend weer en gingen we vanmorgen op pad naar het land Lesatho, wat een apart land is in Zuid Afrika.
Daar konden wij alleen komen via de zogenaamde Sani-pas, die 21 kilometer heen en hetzelfde weer terug is.
Wat wat de reis de moeite waard maakt is dat de weg op bepaalde stukken gewoon op het hoogst 23 graden stijgt. Wat dan betekend dat je op een gegeven moment boven de wolken uitkomt, op een hoogte van 2873 meter hoog.
Ik kan je vertellen; dat is heeeeel veeeel en zeker als je dan een afgrond aan je zij ziet, pffffft.
Gelukkig hadden we goede chauffeurs in 4x4 autos.
In Lesatho zijn we naar een dorpje geweest waar ze nog wonen op de traditionele manier, dat zijn lemen hutjes.
Ook weer wat meer stempels in onze paspoorten gekregen, nu alleen nog over twee weken die van Zuid-Afrika uit.

Over de groep; we hebben een leuke groep mensen, 28 in totaal.
Twee jonge stellen van rond de 25 jaar oud, een flink aantal tussen de 40 en 60. En een aantal oudjes van boven de 60 jaar. Maar dat zijn maar twee stellen.
Kortom zeker een gemelleerd geschelschap, waarvan de een je meer aantrekt dan de ander, maar dat is gelukkig heel goed te doen.
En dan hebben we nog Monique Silverentant, onze reisleidster van 51 jaar oud.
Een hele leuke pittige tante, die natuurbeheer heeft gestudeerd en rasecht zuid afrikaans is.
Ze heeft ontzettend veel kennis over de dieren enplanten en weet van heel veel zakke heel veel te vertellen; je kunt het zo gek niet noemen.
Kortom, de komende twee weken gaan we ons nog zeker vermaken; er staat nog heel veel op het programma.

En een stukje van Renno.

De Drakenberg bestaat uit een aantal lagen gesteenten. De bovenste laag bestaat uit basalt. In vroegere tijden, zo'n 200 miljoen jaar geleden, waren de Drakenbergen 1500  meter hoger. In deze bergen zijn 2100 grotten gevonden met muurtekeningen.
Omdat er in die tijd niet veel te eten was ging een stam, genaamd de Zizis, over tot het kanabalisme.
Rond 1840 kwamen de boeren en hielden vlees en melkkoeien. De bomen die we onderweg tegen komen zijn populieren en eiken. De populieren werden vermalen en dan werd uit het zaagsel, vermaalsel olie gewonnen. Van de eik werden karrewielen gemaakt.
Ook zien we vogels onderweg, de heilige ibis. Deze ibis wordt ook wel de schoorsteenvogel genoemd. Hij heeft nl. een zwarte kop en een zwarte staart, snap je?
Zo dit was even een stukje educatie voor degeen die het interessant vind en anders sla je het maar over.