zondag 9 oktober. Renno

9 oktober 2016 - Kruger Park, Zuid-Afrika

Vanmorgen om 07.30 uur opgestaan en om 07.00 uur aan het ontbijt. Om 08.00 uur in de bus en op weg naar Swaziland. We reden door de  Kamalangaprovincie. Hier is de voornaamste bron van inkomen de papierindustrie. Ook zijn hier de oudste bergen ter wereld., plm 3,5 miljard jaar oud.
We vervolgden onze weg richting Nelspruit. De buitenwijken van deze stad zijn zgn townships. We zitten in de buurt van Mozambique.
Onderweg zien we veel ananasplantages, suikerriet en ook wordt er koffie geteeld. In 1926 heeft men hier de laagste temperatuur ooit gemeten,nl. min 14.
Het is nu 09.00 uur en we rijden door de vallei van de dood. Dit omdat er veel mensen overleden door de muggen.
In deze vallei draaide ook een goudmijn. Dit was van1884 tot1888.
In deze omgeving waren veel wildboerderjjen. Dit zijn boerderijen met vee en wild. Dit deed met omdat er anders te veel wild werd afgeschoten.
We rijden nu langs het plaatsje Barbeton en bereiken Nels hoogtepas.Het is nu 09.30 uur.
Jeanet vroeg even tussendoor hoe mijn worst van gisteren smaakte ????
Ik had nl.gisteren een boerewors en nee, ik ben niet de t verbeten.
We rijden door een prachtig gebied en we apen op de weg ziten en oversteken. We zitten nu erg hoog.
We komen in de buurt van het plaatsje Badplaas en is bekend om de warmwaterbronnen. plm. 60 graden is het water.  Het is een resort met binnen en buiten zwembaden,
Wat mij opvalt zijn de koeien langs de kant van de weg. Onder iedere koe loopt een grote witte vogel en nee, ik heb niet gedronken.
Het is 11.45 uur en we rijden in de buurt van het plaatsje Tjakka. Het is echt waar, ik verzin het niet. Om12.05 uur rijden we bij de afslag Ermelo, 25 km  van Swaziland.
De koning van  Swaziland heeft 14 vrouwen. Nu nog maar 13 omdat er een vreemd gjng met de minister van justitie.
Het is 12.30 uur en we zijn bij de grens en onze paspoorten worden gecontroleerd.  Een aantal mensen werden naar  voren geroepen en gecontroleerd. Stempel in je paspoort en verder. Om 13.30 uur even gestopt bij een glasfabriek. Hier wordt van oud glas nieuwe glazen producten gemaakt
Bij de fabriek liepen pauwen dus opa heeft voor Madelief een stukje gefilmd. Op weg naar de lunch. Het is inmiddels 16.30 uur en we rijden naar het hotel, het Lugogo sun hotel. Erg mooi en we hebben een kamer met twee hele grote bedden en een badkamer met ligbad.
Oh ja bij de lunch kreeg Mieke een glas rode wijn, echt niet normaal meer zo groot. Zie hiervoor de foto (later)
Het is nu 22.10 uur en ik  en het zat. Ga nog even een boekje lezen en dan lekker slaap. Dit is Zuid Afrikaans. Dus is zeggen een dikke kus van ons en tot morgen

1. Kirsten:
    10 oktober 2016
    Zo he pap! Jij heb goed opgelet tijdens de uitleg in de bus! Wat een hoop feitjes noem je op.. Ik heb weer een hoop bijgeleerd zo tijdens het voeden van Kaya! Dit keer pauwen en geen pelikanen ;) hoe lang heb je deze keer gefilmd?!?
  2. Maaike:
    11 oktober 2016
    Pauw pauw, madelief is er dol op dus hopelijk heeft opa heeeeel lang gefilmd

Leuk verhaal pap!
  3. Eline:
    11 oktober 2016
    Die vader van mij zeg! Net een wandelende encylopedie! Noemen ze je al renno-pedia?! Hihi leuk om te lezen! Ik hoop wel dat je tijdens de bus reis die doppen uit je ogen hebt gehaald ! Have fun nog! Dikke kus Eline